Zachęcony rozważaniami J. Flisa nad rzeczywistymi progami wyborczymi, sporządziłem sobie na prędce kalkulator przelicząjący głosy na mandaty w okregach. W ten sposób znałem rozkład mandatów już po ogłoszeniu 100% wyników. Jeśli komisje okręgowe liczą mandaty stosując ustawę à la lettre, z ciągami ilorazów to nie dziwię się, że potrzebują aż dobę, ale mamtematycznie jest to zadanie dość proste.
Taki kalkulator pozwala bardzo łatwo zasymulować wyniki, przy dodaniu głosów oddanych w każdym okręgu na PJN i PR do głosów PIS. Wybory, to nie tylko matematyka i pisałem o tym niedawno, ale daje to jednak pewien przybliżony wskaźnik. Gdyby głosy PJN i PR znalazły się w PIS wyniki wyborów w postaci ilosci mandatów w Sejmie byłyby nastepujące :
PiS | SLD | RPAL | PSL | PO | MN |
168 | 26 | 37 | 27 | 201 | 1 |
Niby róznice nie są ogromne, ale jednak. Przede wszystkim zupełnie inne warunki koalicyjnosci wokół PO. Nie byłoby mowy o koalicji PO-PSL.
Przy okazji relne progi, jakie znalazły zastosowanie w tych wyborach, czyli procentowa ilość głosow potrzebna dla uzyskania pierwszego mandatu (w przybliżeniu) :
Nr okręgu | % głosów na 1 mandat |
1 | 6,62% |
2 | 8,95% |
3 | 5,39% |
4 | 6,18% |
5 | 5,72% |
6 | 5,51% |
7 | 6,50% |
8 | 6,40% |
9 | 7,90% |
10 | 8,54% |
11 | 6,40% |
12 | 8,88% |
13 | 5,53% |
14 | 7,17% |
15 | 8,53% |
16 | 7,96% |
17 | 8,51% |
18 | 6,85% |
19 | 4,42% |
20 | 6,67% |
21 | 6,57% |
22 | 7,05% |
23 | 5,47% |
24 | 5,83% |
25 | 6,50% |
26 | 5,95% |
27 | 8,03% |
28 | 9,80% |
29 | 7,82% |
30 | 8,33% |
31 | 6,21% |
32 | 7,85% |
33 | 5,02% |
34 | 10,22% |
35 | 8,08% |
36 | 6,20% |
37 | 8,40% |
38 | 9,62% |
39 | 8,00% |
40 | 10,23% |
41 | 6,56% |
Podobnie jak w 2007 roku, tylko w okregu nr 19 - Miasto na prawach powiatu: Warszawa (oraz obwody głosowania za granicą) próg realny był niższy od ustawowego (przy założeniu, że ustawowe 5% jest spełnione w skali kraju, oczywiście). W wszystkich innych okregach trzeba było więcej niż 5% dla zdobycia pierwszego mandatu. Najwięcej w okregach Nr 34 (Elbląg) i 49 (Koszalin), bo ponad 10%, czyli dwukrotnie więcej niż ustawowe 5%.
Komentarze